čtvrtek 15. srpna 2013

Pracovní pauza

Asi si říkáte, co se děje, že se tu náhle nic neděje!
Důvodem je pracovní vytížení, které mi nedovoluje se damstovku.cz nějak intenzivně věnovat. Pracuji pro klienta, na projektu, jenž má blízký termín vypuštění důležité verze.

Občas alespoň pošlu email na nějaký blog, či web, které po večerech hledám, jestli nechtějí o damstovku.cz napsat. No zatím ne moc úspěšně, i když alespoň něco se podařilo a pěkný článek vyšel na objevit.cz ( http://objevit.cz/inzerujte-naruby-za-par-stovek-t33110 ).

První co udělám, až bude chvíle času, tak lépe propojím stránku s twitterem - kde vidím nevyužitý potenciál. Doplním sekci hotové poptávky, která evidentně chybí a také sekci napsali o nás, ať je to pěkně na jednom místě.

Tak na přečtenou
Josef


neděle 11. srpna 2013

Nápady a jejich realizace

Živím se jako tvůrce software, poslední dekádu jako tvůrce webového software, kterému se říká webové aplikace. (Třeba damstovku.cz je webová aplikace, ne jen obyčejná webka, kde jsou produkty, o nás, kontakt a úvodní stránka. Něco to dělá s daty které zadáte, proto je to aplikace.)

Můj mozek je zvyklý neustále vymýšlet řešení problému. Proto mě stále napadá jak vylepšovat dámstovku, aby něco ... . Říkám si, kdybych tak měl finance to vše zrealizovat... Ale je otázka, jestli by to vedlo ke zlepšení. Proto jsem vděčný za zpětnou vazbu, když mi někdo někam (třeba do diskuse) napíše tohle vám chybí, toto bych ocenil ... . Pak má smysl to realizovat, protože to není jen výplod snaživého mozku ale přání opravdového uživatele stránky.


Jindy vznikne evidentní potřeba nějaké funkcionality (zejména když aplikaci autor sám párkrát použije :D), nebo když to brání dalšímu rozvoji, rozšíření pole působnosti. Do této kategorie bych zařadil poslední úpravu, co jsem udělal o víkendu.  Po aktualizaci je možné přidat lépe zacílené poptávky! Tedy nejen "tomu kdo... " ale i například: Dám 200 té, která ... nebo Dám 400 za ...  Šlo mě o to, aby bylo možné zadat poptávku i po věci, a přitom mi došlo, že jsem také trochu diskriminoval ženy, takže jsem doplnil i tuto možnost.

Nyní je tedy možné zadat poptávku:
"Dám dvě stovky za klasický starý budík." nebo "Dám tři stovky té, která si na nehty nalakuje moje jméno."



Myslím že to rozšiřuje možnosti použití www.damstovku.cz. Co myslíte?
Budu rád, když zde napíšete vaše názory, co vám chybí, nebo co byste se rádi dozvěděli.



sobota 10. srpna 2013

Propagace není žádná legrace


Asi nevíte, jaké je zklamání, když vydáte projekt do kterého vkládáte svoje nejlepší schopnosti, naděje, nadřete se a on o něj nikdo nejeví zájem.
Pro mě je to pořád poněkud záhada, kdy se zlomí nedůvěra a nezájem uživatelů. Když to srovnám s takovým Twitterem, tak tam taky nevím "co mám furt psát" a přesto je to světový fenomén. Nebo Pinterest někam lepit obrázy, proč? Ale je to úspěšná aplikace. Něco za tím musí být... a já se na to snažím přijít.



Velká nevýhoda nás tvůrců software je určitá odlišnost, žijeme v trochu jiném světě a zaujmout ten vnější svět je pro nás opravdu těžký úkol.



Takže co radí moudré knihy?
  1. Radit lidem na diskuzích ... jako kolegům z oboru (tvorba software, sítaři, a další IT)? Problém je v tom, že to není cílová skupina. A na jiná fóra nechodím a neznám.
  2. Napsat tiskové prohlášení ...  jenže já neumím psát, sloh mi nešel a jsem příliš věcný. Na vyjádření mi stačí pár řádků a nevyplodím "hromadu keců" ani kdyby po mě stříleli.
  3. ... a poslat prohlášení do periodik. Jenže já se nerad prezentuji, radši jsem u svého kompu nikým nerušen. Představa že se na mě vrhnou novináři mě děsí. Navíc otázkami typu: "Co vás vedlo k názvu dám stovku?", na které nedokážu odpovědět, protože odpověď je snad na snadě... Kolega Michal by odpověděl: "Dám stovku nebo víc!" :D
  4. Oslovit přátele... můj seznam přátel na Facebooku není zrovna rozsáhlý.
  5. Budovat komunitu... hm to je běh na dlouhou trať a když nejsem zrovna extrovert... jak na to?
  6. Blogovat ... asi stejný problém jako u tiskového prohlášení
  7. Linkbuilding ... eh, to je neskutečná šichta vhodná jen pro obrněnce s hroší kůží, kterým nevadí ze všech stran slyšet NE! Ukrutný časožrout. Je na to potřeba krutá dávka invence koho oslovit, jak ho oslovit a kam ten link umístit... prostě to člověka nenapadá.
Jak jsem se tím vypořádal?
  1. Umístil sem informaci s adresou na diskuze kde se věnují kritice webů. Webtrh, Lupa, Jak psát web. To přineslo na začátek tak 100 návštěv denně. A občasnou kritiku, občasně věcnou. Problém toho je, že to zase není cílová skupina. Jinak upozorňuji, že pokud chcete mít stálou návštěvnost, je třeba ta fóra živit neustálými příspěvky, jinak zapadnou..
  2. Učinil jsem pokus a ještě nevím jak to dopadne. Prohlášení je krátké a celou dobu jsem nevěděl co tam vlastně mám psát. 
  3. Poslal jsem žádost o zveřejnění článku do 2 webových periodik, uvidíme.
  4. Na začátku jsem pomocí Facebooku oslovil přátele - výsledek slabý. Asi přátele nezajímám já ani můj projekt. Pak jsem dostal od někoho hint, že to Facebook zas tak úplně vždy nezobrazuje, že mám napsat všem osobní zprávy... To zabralo a na stránku jsem získal prvních 25 Lajků (abych si mohl změnit odkaz facebook stránky)
  5. Snažím se budovat komunitu.. ale nejde mi to. Tak jsem nakonec zvolil placenou Facebookovou reklamu :) - to funguje opravdu dobře :). Z vlastních peněz dotuji všechny poptávky s nadějí že se snad někdo přidá. No zatím marně. Vážně nevím čeho se lidé bojí? O tu stovku?
  6. Blogovat jsem začal, čehož přímý důsledek je to, že tento příspěvek čtete :)
  7. Linkbuilding .. to jsem vzdal. Nemá to cenu někam smažit odkazy. Na ty odkazové farmy stejně nikdo nechodí. Budovat nějaké zázračné SEO na nějaký termín nemá u mého webu smysl, protože tam bude hromada různých poptávek na všechno možné.
Tak a hotovo. Jsme v současné situaci. Dál už asi nebudu psát denně, spíš když něco zajímavého nastane.
Prosím pomožte našemu webu nějakým tím lajkem, tweetem, plusem.



Snad už brzo na přečtenou
Pepa

pátek 9. srpna 2013

Start - první spuštění


V Čechách je zvykem spouštět aplikaci, web či službu, až je zcela hotová, vytůněná, vyšperkovaná. plná všech možnosti, myslící na vše. A to je chyba, o které se píše v knize z minulého příspěvku a ze které jsem se i já poučil. V čem jsem udělal chybu?

Na Testmir jsem měl určitý obnos, který mě vymezil čas. Než jsem ho vybavil, doplnil o vše výše zmíněné, stálo mě to veškerý čas. Kdybych se například nedělal s obchodním modelem zabudovaným v testmiru, měl bych třeba měsíc času na placenou propagaci.
K čemu je tam zabudovaný obchodní model (samo to sleduje, účtuje, posílá faktury, komunikuje s bankou :)) když ten web nikdo nepoužívá? K ničemu.

Damstovku.cz jsem spustil bez obchodního modelu, s tím, že kdyby náhodou se hned ujal, budeme to s kolegou dělat ručně. Vydal jsem ho nehotový, na neoptimálním designu, ale už základně použitelný.
Hned po chvíli se na mě snesla na diskuzních forech kritika za obchodní model, že nikdo nic platit nebude nějakému Pepovi, tak jsem poslechl a obchodní model (jen popsaný v návodech) zcela zrušil... a nemusí mě to mrzet, nic  mě to nestálo.


Jak jsem začal propagovat web a kde a s jakým výsledkem se dozvíte zase zítra.


Přišel restart

kniha restart
http://www.melvil.cz/kniha-restart
Dnes odpovědi proč jsem se do tvorby vlastního webu pustil znova. Trochu napovídá titulek. Jde o zajímavou knihu na toto téma, kterou jsem dostal jako dárek.

Kniha RESTART (http://www.melvil.cz/kniha-restart) je od zakladatelů firmy 37signal. Z této firmy pochází i framework Ruby On Rails, ve kterém je testmir.cz i damstovku.cz napsaný.

Kniha mluví o tom že úspěšný projekt může vzniknout i s minimem financí, ve "volném" čase, bez nákladné propagace, business plánů a podobně. Také uvádí jak na to.

To mě dodalo optimismu. Pak přišel nápad, a společně s kolegou jsme přes vánoce 2012 nakódovali základ aplikace. Vzhled byl z koupeného designu na http://www.4templates.com/ kde je mnohem vyšší kvalita designu než různých opensource a cena je v řádu stovek Kč. Dnes je však už design jiný, udělaný na míru potřebám webu.


Jak jsme postupovali dál se dozvíte zase zítra ;)


Pár informací na úvod

Chci zde psát o vzniku webu www.damstovku.cz. O tom co zkouším, s čím se potýkám, co mi jde a nejde. Zkušené to pobaví a neznalé obohatí. Lidi jako já se tak mohou vyvarovat chyb, které jsem udělal a udělám. Mrzí mě, že je opravdu o tomto tématu tak málo informací nebo je to snad tajné? Nevím. Ješte na úvod, jsem IT, žádný psavec, tak buďte tolerantní.

Všechno to začalo pár let zpátky, kdy jsem si řekl, že když píšu aplikace pro ostatní, tak proč si neudělám nějakou svou. Půjčil jsem si 100 tisíc a napsal aplikaci www.testmir.cz.

Dle rad obvyklých jsem napsal business plán, propagoval googlem, adwords, telemarketingem, soutěžemi, PR články , blogem, osobně... zkoušel oslovit investory a všelijak jinak se marně snažil. Peníze jsou v trapu, doteď to splácím. Projekt je mrtvý.

Nevzdal jsem to a začal nový projekt, ale jinak. Jmenuje se damstovku.cz.


Zítra se dozvíte, čím jsem se inspiroval a proč.